Workshop personal branding: twee seconden voor een eerste indruk

Op donderdagmiddag 26 september organiseerde JANN in samenwerking met Maandag® een workshop personal branding op het kantoor van Maandag® in Leeuwarden. Wat hebben de JANN’ers geleerd over zichzelf presenteren? Lees het in dit verslag!

Aan het begin van de middag druppelen de deelnemers één voor één binnen. Buiten is te merken dat de herfst is begonnen. Toch hebben 25 jonge ambtenaren uit Groningen, Friesland en Drenthe de moeite genomen om naar Leeuwarden te komen. Ondanks het sombere weer is de sfeer binnen opgewekt.

Hoe presenteer ik mijzelf?

Voordat het evenement begint, is er genoeg gelegenheid om kennis te maken en even bij te praten. Een korte rondvraag leert dat de deelnemers afkomstig zijn uit 14 verschillende organisaties. Allemaal hebben ze één ding gemeen: ze willen als jonge ambtenaar leren om zich beter te presenteren.  Handig voor bij een sollicitatiegesprek of een eerste kennismaking. Als detacheerders weten de medewerkers van Maandag Leeuwarden als geen ander hoe je dit zo goed mogelijk doet!

In drie workshops gaan we aan de slag met verschillende aspecten van personal branding, namelijk de eerste indruk, je online indruk op LinkedIn en het maken van een persoonlijke pitch.

Twee seconden

‘Wie weet hoelang het duurt om een eerste indruk achter te laten?’, vraagt de workshopbegeleider. Iemand denkt aan twee minuten, een ander gaat voor 15 seconden.  Wat blijkt? Binnen twee seconden is de eerste indruk achtergelaten en in 90% van de gevallen is deze blijvend.  Extra belangrijk dus dat de eerste indruk meteen de juiste is.  De deelnemers krijgen tips hoe je hierop kunt  letten.

Een eerste indruk maak je trouwens niet alleen in de echte wereld, maar ook online. Zorg er dus altijd voor dat de informatie die je online achterlaat net zo verzorgd oogt als bij een eerste ontmoeting.

De tweede workshop sluit hier naadloos op aan. De deelnemers maken tweetallen en beoordelen elkaars LinkedInprofiel. Het is belangrijk dat deze up-to-date is en dat er foto’s op staan, die passend zijn voor de indruk die je wilt achterlaten. Dat klinkt logisch, maar toch hebben de jonge ambtenaren nog veel tips voor elkaar. Soms ontbreken er gegevens of zijn de foto’s verouderd.

Oefenen voor de spiegel

Bij de derde workshop werken de deelnemers aan een persoonlijke pitch. Het voorbereiden van een pitch over jezelf voelt meestal heel ongemakkelijk, maar je doet het vaker dan dat je zelf doorhebt: aan je nieuwe collega bij het koffiezetapparaat, bij de kapper of in je nieuwe voetbalteam. Vaak genoeg stel je jezelf aan iemand voor en pitch je jouw verhaal. De kunst is om je pitch meer natuurlijk te maken. En daar kun je best mee oefenen voor de spiegel.

Na een lange middag vol nieuwe indrukken is het tijd om de dag af te sluiten met een borrel. Natuurlijk praten we nog even na. Eén deelnemer zegt: ‘Ik vond het leuk dat het zo interactief was en dat we zelf aan de slag gingen tijdens de workshops’. Een ander vond het vooral ook erg gezellig en was blij om zoveel nieuwe mensen te leren kennen. Rond vijf uur ging iedereen weer richting huis, terug de druilerige regen in.

JANN bedankt alle deelnemers voor hun enthousiasme en Maandag in het bijzonder voor hun leerzame workshops en gastvrijheid!